Amsterdam - Weteringschans
T 020 623 96 47 Route | OpeningstijdenAmsterdam - Stadhouderskade
T 020 662 16 70 Route | OpeningstijdenGroningen
T 050 313 2453 Route | OpeningstijdenBadhoevedorp
T 020 658 22 90 Route | OpeningstijdenBussum
T 035 691 43 68 Route | OpeningstijdenEindhoven
T 040 243 96 71 Route | OpeningstijdenRotterdam
T 010 233 00 35 Route | OpeningstijdenAmsterdam - Lijstenmakerij
T 020 662 64 45 Route | OpeningstijdenEindhoven - Lijstenmakerij
T 040 243 96 71 Route | OpeningstijdenRotterdam - Lijstenmakerij
T 010 233 00 35 Route | OpeningstijdenBadhoevedorp - Lijstenmakerij
T 020 658 22 90 Route | OpeningstijdenAquarel. De ene loopt er mee weg, maar de ander moet flink oefenen voordat het een beetje wil. De goede materialen kunnen daarbij een groot verschil maken! En het juiste papier is daarin misschien wel net zo belangrijk als de juiste verf (of, zoals sommige beweren, nog belangrijker!).
Helaas is er geen one-fits-all solution als het aankomt op aquarelpapier en dus is de keuze reuze. Maar waar moet je beginnen? En welk papier is voor jou geschikt?
Over het algemeen geldt voor aquarelpapier: Hoe dikker hoe steviger. En hoe steviger hoe hardhandiger je aan de slag kunt met overmatige hoeveelheden water, het eindeloos heen en weer gaan met je kwast (bv. reactiveren), maskeervloeistof en ga zo maar verder. Én dik aquarelpapier komt met nog een groot voordeel. Het bobbelt minder. Doordat aquarelpapier water absorbeert zet het uit en krimpt het weer. Omdat dit niet gelijkmatig gebeurt gaat het bobbelen, tenzij je het strak opspant. Op gebobbeld papier kun je moeilijk schilderen omdat je waterputjes en ophopingen krijgt en je minder controle hebt over je verf en pigment. Hoe dikker je papier, hoe meer water het kan hebben. Vanaf 300 gram menen vele schilders dan ook dat het niet opgespannen hoeft te worden. In de praktijk hangt dit echter wel af van het formaat van je blad en hoeveel water je gebruikt. Dikker papier is natuurlijk wel duurder. En als je je papier toch opspant is het niet altijd nodig om zulk dik papier te gebruiken. Helemaal niet als je slechts kleine hoeveelheden water gebruikt.
Niet al het aquarelpapier wordt van dezelfde materialen gebruikt. In de praktijk zie je 3 verschillende opties. Katoen, Cellulose (papierpulp) of een mix daarvan.
De structuur van aquarelpapier. Een aantal fabrikanten komt daarnaast nog met innovatieve mixen met bv. bamboo of agavevezels. Om het éénvoudig te houden beperken we ons nu tot de verschillen van katoen en cellulose.
Over het algemeen wordt papier gemaakt van katoen gezien als de duurdere en meer kwalitatieve optie van de twee. Dit komt omdat katoen meer water kan absorberen dan cellulose. Je kunt dus meer water gebruiken en ook meer verschillende technieken gebruiken. Ook het reactiveren of blenden van verf is geen probleem met 100% katoenen papier.
Toch is katoenen papier niet áltijd de beste keuze. Cellulose papier kost namelijk een schijntje van de prijs, en heeft ook uitstekende eigenschappen. Pas als je in veel lagen gaat werken, en je regelmatig aquarel wil liften (opnieuw nat wil maken om uitsparingen te maken), of je echt veel water gaat gebruiken komt het prijsverschil echt tot zijn recht. De kleuren van het pigment kunnen daarnaast juist iets helderder zijn bij cellulose omdat het minder in het papier wordt " gezogen".
Oftewel, cellulose is prima papier om te beginnen met aquarel. Wil het maar niet lukken of loop je tegen grenzen aan is het de moeite waard om een keer katoenen papier te proberen om te kijken of dat beter gaat. Is katoenen papier te duur? Dan zijn er ook vele varianten die bestaan uit een mix tussen katoen en cellulose.
In principe komt het meeste aquarelpapier in drie verschillende varianten, waarbij onderscheid wordt gemaakt in de structuur. We hebben het dan dus over grof papier, medium korrel papier en fijn papier. Grof papier kan het meeste water hebben en is heerlijk voor grote wassingen en overgangen, maar schiet tekort als je fijne details wil maken door de structuur. Het fijne papier is dan weer perfect voor veel details, maar maakt het soms moeilijker om een mooie expressieve wassingen te creëeren. Voor degenen die niet kunnen kiezen zit het papier met een medium korrel er precies tussenin. Dit is het meest gekozen papier omdat het het beste van twee werelden combineert. Helaas, om het lekker onoverzichtelijk te houden, houdt iedere fabrikant zijn eigen aanduiding aan waarbij zowel naar het Engels als het Frans als het maakproces wordt gerefereerd.
Om het duidelijk te maken een klein overzichtje met de verschillende aanduidingen.
Glad |
Hot-Pressed |
Satiné |
Smooth |
Medium korrel |
Cold-Pressed |
Grain Fin |
Medium |
Grof |
Rough |
Torchon |
Rough |
Als laatste is er nog 1 keuze te maken. Los papier of op een blok? Los papier moet vaak opgespannen worden, tenzij het dik genoeg is. Blokken zijn te koop met losse bladen of vierzijdig gelijmd. Door de lijming hoeft het niet opgespannen te worden en kun je meteen aan de slag. Als je de zijkanten in het licht houdt zie je vaak (onderkant midden óf een hoek) een klein gedeelte waar het minder glanst of de structuur anders is. Hier kun je voorzichtig een los mesje tussen steken zodat je je vastgelijmde werk rustig los kunt snijden.
Online op voorraad
Online op voorraad
Online op voorraad
Online op voorraad
Online op voorraad
Online op voorraad
Online op voorraad
Online op voorraad
Online op voorraad
Online op voorraad
Online op voorraad
Online op voorraad
Online op voorraad
Online op voorraad
Online op voorraad
Online op voorraad
Online op voorraad
Wordt verwacht
No blogs found
No site content found