Aquarelpapier

Papier als ondergrond voor het schilderen met aquarelverf

Aquarelverf papier is zwaar papier (tussen de 200-425gram) en beschikbaar in verschillende structuurversies.

Meestal wordt niet op heel glad papier geschilderd met aquarelverf maar juist op papier met een duidelijke structuur. Afhankelijk van wat u mooi vindt kunt u kiezen tussen Grain Fin (fijne korrel), Satiné (hotpressed) of Torchon (grove korrel).

Papier om te schilderen met aquarelverf is verkrijgbaar in bloks (2 versies: aan één zijde gelijmd of aan alle zijden gelijmd). vellen of rollen. Normaal gesproken moet je aquarelpapier nat opspannen, maar bij een aquarelblok wat aan 4-zijden gelijmd is kunt u gelijk beginnen.

Papier voor aquarelverf

De kwaliteit van het papier is van het grootste belang in als u een aquarel gaat maken, het papier is immers het zichtbare oppervlak. Voor olieverfpapier zijn daarom alleen houtvrije soorten papier geschikt, idealiter van lompenpapier gemaakt. Een juiste verlijming van de vezel een eerste vereiste vanwege de blootstelling aan grote hoeveelheden water.

Het wit in een aquarel is altijd afkomstig van het papier zelf. Daarom is het belangrijk dat het aquarelpapier niet bestaat uit houtpapier, gebleekt door chloorwater. Het vroeger geproduceerde normale papier vergeelde op den duur en het chloor tastte het pigment aan.

In een aquarel wordt veel van het wit van het papier gebruikt, daardoor is het belangrijk om wit lichtecht papier te gebruiken. Een aquarel is kwetsbaar voor ultraviolet licht. Papier en aquarelverf kan door de straling worden aangetast. Dit is een goede reden om uw werk in een lijst met glas te plaatsen.

Wanneer u gaat schilderen met aquarelverf verandert de structuur van het papier door het water. Daardoor gaat het papier bol staan. Het is raadzaam om het papier vooraf op te spannen. Dit kan met papieren tape, punaises of nietjes na bevochtiging. Dit is niet nodig bij aquarelverfbloks, vierzijdig gelijmd.

Als het aquarelpapier daarna weer droog is, is het om te beschilderen. De bolling tijdens het schilderen blijft zo beperkt dat na droging het papier weer glad trekt.